background

Masaż sportowy

Masaż sportowy podobny jest w swoich technikach do klasycznego masażu leczniczego. Wykonywany jest zdecydowanie silniej i energiczniej.  
Celem masażu sportowego jest jak najszybsze przygotowanie do ekstremalnego wysiłku sportowego, osiągniecie maksymalnych wyników sportowych, jak i usuniecie dużego zmęczenia organizmu po wysiłku fizycznym.

 Na skutek stosowania masażu sportowego dochodzi do usunięcia zakwasów, napięć mięśniowych bądź likwidacji powstałych kontuzji.


Masaż sportowy jest integralnym elementem systemu odnowy biologicznej. Wykorzystuje się go jako środek pomocniczy w profesjonalnych programach treningowych. Pozwala lepiej przygotować sportowca do wysiłku fizycznego. Zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. Masaż sportowy zalecany jest zarówno sportowcom zawodowym jak również powinni korzystać z niego sportowcy -amatorzy, dla osiągnięcia lepszych rezultatów i poprawy samopoczucia.

Techniki masażu sportowego jako działanie terapeutyczne dostosowane są ściśle do uprawianej dyscypliny sportu.
Masaż ten występuje w kilku formach, jako masaż:

  •  sportowy przed wysiłkowy - ma na celu przygotowanie organizmu do wysiłku sportowego, stosuje się go jako uzupełnienie rozgrzewki, ponieważ powoduje rozgrzanie stawów i ścięgien, rozluźnia mięśnie, podnosi elastyczność i efektywność mięśni;
  •  sportowy między wysiłkowy - masaż wykonywany w przerwach miedzy wysiłkami podtrzymuje wysoką aktywność zawodnika w trakcie zawodów, masaż zaopatruje mięśnie w tlen i substancje odżywcze, usuwa toksyny, dzięki czemu mięśnie uzyskują większą zdolność do pracy i szybciej się regenerują;
  •  sportowy powysiłkowy - ma na celu skrócenie czasu regeneracji organizmu po intensywnym i długotrwałym wysiłku. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie krążenia krwi i limfy, a także zmniejszenie powysiłkowego napięcia mięśniowego.


Zastosowanie techniki izometrycznej w masażu sportowym wspomaga trening masy mięśniowej i ma na celu spowodowanie szybkiego przyrostu masy i siły mięśni, zabieg polega także na oddziaływaniu na mięsień napięty izometrycznie.
W celu osiągnięcia maksymalnej formy zawodnika i uzyskania najwyższych rezultatów sportowych, należy stosować specjalny harmonogram masażu sportowego.

  • Wyróżniamy:masaż przedstartowy,
  • masaż w okresie przygotowawczym do zawodów,
  • masaż w okresie roztrenowania, czyli przerwy,
  •  masaż w gorączce przedstartowej,
  • masaż w apatii przedstartowej,
  • masaż miedzy startowy.

gruszka2 resize


2017  Gabinet Fizjoterapii Przemysław Miodek    lampa bioptron diabetyk Autor strony PIKSEL